شمال کجا بریم؟
0

سوئیس ایران کجاست؟

سوئیس ایران کجاست؟
بازدید 4977

استان چهار محال و بختیاری به علت وجود چشمه‌سارها و مناطق دیدنی و جذاب در کنار طبیعت دنج و محشیری که دارد به سوئیس کوچک ایران معروف شده است. چهار محال و بختیاری یکی از زیباترین استان‌های ایران به شمار می‌رود که هر ساله گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. این منطقه در بیشتر فصل‌های سال سرد بوده و از آن به عنوان سردترین نقطه ایران یاد می‌شود.

تماشای کوه‌های برفی و یخبندان می‌تواند برای شما تجربه‌ای متفاوت باشد. این استان تقریبا حدود ۲۵۰ جاذبه طبیعی و گردشگری دارد که بر اوج کوه‌های زاگرس قرار گرفته است. اگر به طبیعت‌گردی علاقه دارید و اهل تفریح و گردش هستید سفر به این دنیای زیبا و فوق‌العاده را از دست ندهید. سپنجا قصد دارد تا شما را با سوئیس ایران که پر از جذابیت و شگفتی است، آشنا کند؛ پس برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید تا به گوشه‌ای از زیبایی‌های آن اشاره کنیم.

سوئیس کوچک ایران

استان چهار محال و بختیاری در منطقه‌ای کوهستانی در مرکز کشور ایران قرار گرفته که مرکز این استان شهرکرد است. این استان به عنوان سوئیس کوچک ایران معرفی شده است که از سمت جنوب به استان کهگیلویه و بویر احمد، از سمت شرق و شمال به استان اصفهان، از سمت غرب هم به استان خوزستان ختم می‌شود. مردمی که در این استان زندگی می‌کنند به زبان‌های ترکی قشقایی، لری بختیاری و فارسی حرف می‌زنند.

افرادی که ساکن شهرهای هفشجان، گندمان، شهرکرد و بروجن هستند بیشتر به زبان فارسی سخن می‌گویند. بلندترین مرکز استان ایران، شهرکرد با ارتفاع ۲۰۶۶ از سطح دریا است. استان چهار محال و بختیاری یک پیشینه دور و درازی دارد و طبق ابزارهای سنگی و آثار تاریخی که در این منطقه پیدا شده است قدمت آن را ۹۰۰۰ سال تخمین زده‌اند. این سرزمین به دلیل منابع طبیعی، بارندگی زیاد، آب فراوان و مراتع سرسبز باعث شده تا مکانی مناسب برای زندگی باشد.

کشاورزی در این مناطق رونق فراوانی دارد و مراتع آن می‌تواند برای پرورش دام بسیار مناسب باشد؛ بنابراین مردم این منطقه بیشتر به کار کشاورزی و دامپروری مشغول هستند و از این راه کسب درآمد می‌کنند. در ادامه برخی از شگفتی‌های طبیعی این استان را معرفی خواهیم کرد تا بدانید که این استان به‌خاطر زیبایی‌های نایاب و بی‌نظیرش به سوئیس کوچک ایران معروف شده است.

برای اجاره سوئیت در شهرکرد روی لینک کلیک کنید.

سوئیس کوچک ایران

روستای چالشتر

مرکز استان چهار محال و بختیاری، شهرکرد است که این شهر زیبا زیبایی‌های بی عدیلی را دارد. یکی از این زیبایی‌ها روستای چالشتر است که از شهرکرد شش کیلومتری فاصله دارد و قبل از اینکه خوانین به این استان تسلط پیدا کنند چالشتر مرکز چهار محال و بختیاری بوده است. در این روستا یک قلعه وجود دارد که شکل مربعی داشته و با ابعاد ۳۵ متر در وسط این روستا قرار گرفته است.

این قلعه دارای ۴ دروازه بود که برای امنیت بیشتر، شب‌ها هر ۴ دروازه را می‌بستند و در وسط این قلعه مسجد و خانه خان وجود داشت که رو به روی چهار دروازه بودند. این قلعه با هنرمندی خاصی طراحی شده و نمای بسیار زیبا و دلربایی دارد و با تمام قدیمی بودنش جذابیت زیادی دارد.

چشمه زنه هفشجان

سوئیس کوچک ایران دارای تفریگاه‌های بسیاری است که یکی از آن‌ها چشمه زنه است. این چشمه در فاصله ۲۰ کیلومتری از شهرکرد قرار گرفته و از هفشجان نیز ۲ کیلومتر فاصله دارد. از ویژگی‌های این منطقه می‌توان به لاله‌های واژگون و آب معدنی آن اشاره کرد که همین ویژگی‌ها باعث شده تا گردشگران زیادی برای تماشای جاذبه‌ها و طبیعت سرسبز آن راهی این سفر شوند. چشمه زنه در روز طبیعت بسیار شلوغ می‌شود و بیش از ده هزار نفر در این منطقه حاضر می‎‌شوند.

چشمه زنه هفشجان

چشمه سیاسرد

شهر زیبایی به اسم بروجن در چهار محال و بختیاری وجود دارد که به دلیل اهمیت بالایی که دارد دومین شهرستان این استان به حساب می‌آید. در این شهر چشمه‌ای به نام سیاسرد خواهید دید که یکی از مناطق تفریحی و گردشگری محسوب می‌شود. هر ساله مسافران بی‌شماری از اقصی نقاط جهان برای بازدید و تفریح به این منطقه می‌آیند.

آب و هوای مطبوع و خنک، درختان بلند قامت کهنسال و طبیعت سرسبز همه و همه دست به دست هم داده‌اند تا این منطقه را به مکان تفریحی زیبا و استراحتگاهی امن برای مردم شهر بروجن و مسافران تبدیل کنند. فضاسازی‌های جذاب و آسانی مسیر راه باعث جذب هر چه بیشتر گردشگران شده است.

تالاب چغاخور

تلاب چغور در شهرکرد قرار نگرفته بلکه حدود ۶۰ کیلومتری از آن فاصله دارد و در مسیر رفتن از شهرکرد به شهر ایذه خوزستان می‌توانید از این تالاب بازدید کنید. این تالاب تقریبا ۲۳۹۹ هکتار وسعت دارد که اگر به این منطقه بروید پرندگان زیبایی را خواهید دید که در آن حوالی پرواز می‌کنند. پرندگان بومی و مهاجر مثل لک لک‌های سفید، مرغابی‌های مختلف، خروس کولی که وجود این پرندگان به زیبایی هر چه بیشتر این تالاب افزوده است.

منبع: https://sepanja.com/blog/%d8%b3%d9%88%d8%a6%db%8c%d8%b3-%da%a9%d9%88%da%86%da%a9-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86-%da%a9%d8%ac%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%9f/

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *