شمال کجا بریم؟
0

الماس درخشان مازندران | پارک جنگلی نور

بازدید 644

پارک جنگلی نور، اسمی آشنا برای مردم که حتی اگر به آنجا سفر نکرده باشند هم حداقل یک بار اسمش را شنیده اند. پارک جنگلی نور که اکنون ما به آن نور می گوییم توسط دکتر حسین سعیدی آشتیانی در سال 1351 بنیان گذاری شده است که اولین فرد بنیانگذار پارک های جنگلی در ایران می باشد، دکتر آشتیانی که فارغ التحصیل رشته ی پارک ها و جنگل ها از دانشگاه تگزاس آمریکا میباشد خدمات زیادی برای منابع طبیعی ایران انجام داده است و اکنون نیز از کتاب های ایشان در دانشگاه در رشته های مربوطه استفاده می شود.

پارک جنگلی نور از جمله پارک هایی می باشد که دکتر آشتیانی آن را بنیان گذاری کرده اند و اسم پارک در ابتدا پارک سعیدی آشتیانی ثبت شده بود ولی بعدها این اسم به پارک جنگلی نور تغییر یافت، در چند سال اخیر اسم این پارک را دوباره به سعیدی آشتیانی تغییر دادند ولی باز هم اسم پارک در تابلوها به صورت نور باقی مانده است و حتی مردم نیز پارک را به نام نور می شناسند. خارج از اسم، این پارک در حدود 3600 هکتار مساحت دارد و در استان مازندران واقع شده است و جزو بهترین جاذبه های طبیعی استان مازندران محسوب می شود همچنین به عقیده بسیاری از کارشناسان این پارک جنگلی بزرگترین پارک جنگلی حال حاضر در خاورمیانه می باشد به همین دلیل از اهمیت زیادی برخوردار است. اینک شمال بریم به معرفی پارک جنگلی نور می پردازد و قصد دارد شما را با این پارک بی نظیر و بی نقص بیشتر آشنا کند.

جنگل نور

مطالب مرتبط : آشنایی با جنگل های هیرکانی

پارک جنگلی نور کجاست؟

پارک جنگلی نور در استان مازندران در کیلومتر 5 جاده نورمحمود آباد واقع شده است. این پارک که ورودی آن از بخش غربی جاده می باشد تا نزدیکی های دریای خزر امتداد و وسعت دارد که از مهم ترین ویژگی های این پارک جنگلی به حساب می آید و بازدیدکنندگان که برای دیدن این پارک از شهرهای دور به این منطقه سفر کرده اند می توانند هم شاهد جنگل بی نظیر و آرامش بخش نور باشند و هم به سواحل دریای خزر دسترسی داشته باشند.

چرا پارک جنگلی نور

همان طور که تا کنون متوجه شده اید پارک جنگلی نور یکی از غنی ترین و بهترین پارک های جنگلی می باشد که یک مسافر می تواند در شمال کشور و استان مازندران از آن دیدن کند، برخی ویژگی های حیرت انگیز و بی نظیر این پارک سبب شده است که این پارک جنگلی با سایر پارک ها تفاوت زیادی داشته باشد، مسیر دسترسی به سواحل دریای خزر، پوشش گیاهی بسیار غنی، وسعت بیش از اندازه آن، آخرین باقی مانده جنگل های جلگه ای در ایران از جمله ویژگی های خاص این پارک جنگلی می باشد که در ادامه بیشتر به این موارد خواهیم پرداخت.

پارک جنگلی نور

مطالب مرتبط : معرفی جنگل و ساحل گیسوم

بهترین زمان برای سفر به پارک جنگلی نور

معمولاً پارک جنگلی نور به دلیل پوشش گیاهی مناسب و قرار گیری در شرایط جغرافیایی خاص در همه فصل های سال میزبان گردشگران است ولی شاید در فصل زمستان کمی بازدید کننده از این پارک کمتر نسبت به سایر فصل ها باشد. ولی در کل همه فصل ها برای مسافرت به این پارک جنگلی مناسب می باشند اما اگر بخواهیم بهترین را انتخاب کنیم قطعا فصل بهار و پاییز در اولویت قرار دارند. شما همچنین می توانید جاذبه های گردشگری شمال در زمستان را اینجا مطالعه کنید.

پارک جنگلی سعیدی آشتیانی

مطالب مرتبط : بهترین فصب برای سفر به جنگل دالخانی

ویژگی های متمایز کننده پارک جنگلی نور

همان گونه که در اواسط مقاله به این موضوع اشاره شد پارک جنگلی نور برخی صفات و امتیاز هایی را صاحب است که آن را با سایر پارک های جنگلی کاملاً متمایز می کند در ادامه به معرفی و توضیح این موارد می پردازیم که عبارتند از:

پوشش گیاهی بسیار غنی

همان گونه که تا کنون متوجه شدید پارک جنگلی نور وسعت زیادی دارد ولی نکته جالب این است که همه 3600 هکتار مساحتی که این پارک دارد پوشیده از انواع درختان جنگلی و گونه های کمیاب می باشد که دکتر آشتیانی در هنگام تأسیس این پارک جنگلی قسمتی از آن را در حدود 280 هکتار به درختان پلت سفید که از درختان بومی ایران محسوب می شود اختصاص داده است. علاوه بر این نوع درخت یعنی پلت سفید، بیشترین نوع درختی که در بافت جنگلی کاشته شده است درخت بلوط می باشد بعد از این تنوع ها بقیه نوع درختی هم در پارک جنگلی یافت می شود که اکثزاً جنگلی بوده و تا ارتفاع های زیاد رشد می کنند، مزیت این نوع از درخت ها هم در ایجاد فضای سبز و هم در ایجاد سایه است که مسافران و گردشگران می توانند در سایه این درختان استراحت کنند.

پارک جنگلی نور

 

دسترسی به سواحل دریای خزر

از مهم ترین ویژگی های پارک جنگلی نور که در کمتر پارکی دیده می شود دسترسی به قسمت ساحلی دریای خزر می باشد که برای این پارک جنگلی بسیار حیاتی می باشد. چون مسافرانی که برای از شهر های دور به مناطق شمالی کشور و استان مازندران سفر کرده اند همه می خواهند ساحل دریای خزر را از نزدیک ببینند و حس و حال خوب آن را برای یکبار هم که شده تجربه کنند، پارک جنگلی نور این امکان را به گردشگران و مسافران می دهد که علاوه بر بازدید از بافت جنگلی بسیار زیبای پارک می توانند به راحتی به ساحل دریای خزر دسترسی داشته باشند و به عبارتی با یک تیر دو نشان بزنند.

پارک جنگلی نور

مسیر های دسترسی آسان در داخل پارک

همه مسیر هایی که در محیط داخلی پارک ایجاد شده اند، آسفالت می باشند و از کنار مهمترین ایستگاه های داخل پارک مثل استراحت گاه ها، مسجد، رستوران ها عبور می کند و دسترسی را به این اماکن بسیار ساده تر می کند. همچنین شما می توانید با رانندگی در این مسیر سبز از منظره ها و طبیعت بی نظیر اطراف جاده لذت ببرید، مسیری که هر دو طرف آن را درختان با ارتفاع های بیش از چند متر پوشانده اند و گاهی مانع تابش نور خورشید می شوند، شما در مسیر میتوانید شنونده صدای خش خش برگ های درختان باشید که با هر نسیم کوچکی شروع به تکان خوردن می کنند و یا اگر به دقت به صدای جنگل گوش دهید می توانید صدای پرنده هایی را که درون بافت جنگلی لانه درست کرده اند را نیز بشنوید .

پارک جنگلی نور

کلام آخر

پارک جنگلی نور از جمله مهمترین منابع طبیعی شمال ایران به حساب می آید و تنها باقی مانده جنگل های جلگه ای شمال ایران محسوب می شود به همین خاطر بسیار منطقه حیاتی و مهمی برای کشور می باشد. در آخر اگر این مقاله برای شما مفید بود می توانید نظرات و پیشنهادات خود را برای ما بنویسید .

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *